Als tegenhanger van de 'Schijf van Vijf' van het Voedingscentrum creëerde de Duitse consumentenorganisatie Foodwatch een 'Schijf van Misleiding'. Daarin staan de belangrijkste trucs waarmee de voedingsindustrie de consument om te tuin probeert te leiden.
1. Onzinmarketing
Fabrikanten creëren volgens Foodwatch vakkundig opgetrokken rookgordijnen om te verhullen dat een product te veel suiker, zout of vet bevat. Of ze introduceren 'onzichtbare' ingrediënten, waardoor de producten onnodig duur worden of zelfs volkomen overbodig.
2. Gezondheidsclaims/ speciaal voor kinderen
De gezondheidsclaims van voedselproducenten verbergen vaak de ware, ongezonde aard van het product. Staat er '0% vet' op het etiket of bijvoorbeeld een 'Ik kies bewust'-logo, dan kan er toch een berg suiker of veel zout in zitten. Prijkt er een gezond glas melk op de verpakking, dan zit er vaak niet meer dan een schepje melkpoeder in.
Kindermarketing is een vak apart in de voedselindustrie. Wat onvermeld blijft, is dat het product vaak bomvol suiker, aroma's en andere kunstmatige toevoegingen zit.
3. Overbodige ingrediënten
Overbodige ingrediënten verkopen: de voedingsindustrie heeft er volgens Foodwatch haar specialiteit van gemaakt. Zuurstof in een flesje water, extra vitaminen… We hebben er niets aan, maar we betalen wel voor die gebakken lucht.
4. Winstmarges
Liegen en bedriegen leveren flinke winsten op, aldus Foodwatch. Vervang bijvoorbeeld oorspronkelijke ingrediënten door goedkope imitaties, zoals een runderknakworst met kalkoen in plaats van rundvlees. Of presenteer een gewoon product als iets bijzonders. Het product kan dan zo in een hogere prijsklasse.
5. Creatief omgaan met de regels
Wetten zijn er om opgerekt te worden, vinden voedselproducenten. Is de term 'light' wettelijk beschermd, dan noemen ze hun calorierijke product gewoon 'luchtig'. Mag het product niet 'gezond' heten, dan zeggen ze dat het 'goed is voor het lichaam'. En zijn onaangename vermeldingen echt verplicht? Dan staan ze vaak in hele kleine lettertjes op de verpakking.