Interview met een bedrijfsarts
Wie in loondienst is en ziek wordt, krijgt vrijwel altijd te maken met een bedrijfsarts. Wat doet deze dokter precies, werkt hij onafhankelijk? En wat als de mening van de bedrijfsarts en die van je huisarts botsen? Een verhelderend interview met bedrijfsarts Bert van Seters.
Sinds 2005 is elk bedrijf verplicht om minimaal één bedrijfsarts te hebben die zieke werknemers begeleidt. Een werknemer is weer verplicht naar de bedrijfsarts toe te gaan. Vindt een bedrijfsarts dat je je werk weer kunt hervatten, dan is dat bindend. Ook al zegt je eigen huisarts iets anders. Ben je het niet met het advies eens, dan kun je daar bezwaar tegen maken bij het Uitvoeringsinstituut WerknemersVerzekeringen (UWV).
Terug in arbeidsproces
Bedrijfsarts Bert van Seters van BETER, Centrum Arbeid en Gezondheid: "Een bedrijfsarts wordt ingehuurd door een werkgever of onderneming. Daarom veronderstellen mensen wel eens dat we niet onafhankelijk zijn. Dat zijn we wel. Alleen, ons doel is een zieke werknemer zo snel en verantwoord mogelijk in het arbeidsproces terug te krijgen."
"De adviezen die we geven, zorgen wel eens voor meningsverschillen. Bijvoorbeeld als een eigen huisarts een overspannen werknemer aanraadt het rustig aan te doen."
"Ik denk dat het beter is om met de werknemer rond de tafel te zitten en te kijken waar het probleem ligt. Is er misschien iets wat de werkgever kan veranderen? De werkgever moet openstaan voor suggesties. Als ik iets voorstel wat bijdraagt tot de oplossing en hij doet daar niets mee? Dan kan eventueel een sanctie volgen, en daar zit je als werkgever uiteraard niet op te wachten."
"Maar, ook de werknemer moet actief bezig zijn met zijn herstel. Een gebroken been is een makkelijke. Anders wordt het met psychische klachten, en fysieke klachten die niet lichamelijk te verklaren zijn. Nek-, rug- en schouderpijn bijvoorbeeld. Komen ze door lichamelijke arbeid, dan kan ik de werkgever aanpassingen voorstellen. Regelmatig zijn deze klachten echter een uiting van psychische en/of sociale problemen. Dan adviseer ik de werknemer zo snel mogelijk deskundige hulp in te schakelen."
"Een bedrijfsarts kijkt vooral naar wat je nog wel kunt, en naar oplossingen om klachten te verminderen. Heeft iemand voor de zoveelste keer een 'griepje', dan is het vaak een leefstijlprobleem. Dat komt de laatste jaren steeds meer voor. Vooral de jongere generatie blijft steeds makkelijker thuis."
Huishoudelijke hulp
"Het leven stelt veel eisen: sporten, werken, gezin, huishouden, een sociaal leven. Dat kan tot overbelasting leiden. Dan moet je keuzes maken of hulp inroepen. Een simpel voorbeeld: een huishoudelijke hulp. Het geeft al heel veel rust als je niet je weekend hoeft op te offeren om je huis schoon te maken."
"Ik merk het snel wanneer iemand overdrijft: een verkoudheid is echt niet altijd een voorhoofdsholteontsteking. Medische termen worden zo makkelijk in de mond genomen."
Soms leidt een consult tot een bedreigende situatie. "Ik werd gevraagd voor een second opinion. Het ging om een man bij wie de werkgever twijfelde aan de klachten. Ik kreeg weinig achtergrondinformatie, wist alleen dat hij in behandeling was bij een psychiater. Het gesprek begon goed, maar ik merkte dat hij erg argwanend was."
"Op een gegeven moment schoot hij overeind, trok de deur open, sloot hem en draaide de sleutel om. Het was erg eng om met zo'n verward iemand opgesloten te zitten. Ik probeerde hem op zijn gemak te stellen. Uiteindelijk werd hij rustiger en ging vrij kalm weg. Daarna was ik degene die bijna hulp nodig had hoor!"
Niet om te plezieren
"Ik ben behoorlijk zorgvuldig, neem graag de tijd om een probleem van alle kanten te belichten en uit te zoeken. Dat voorkomt fouten. Ik volg best een strenge lijn. Als je ziek bent, hoef je niet gelijk de eerste dag naar je huisarts."
"Maar heb je na twee weken nog niets gedaan, dan verwacht ik een gedegen verklaring. Ik zit er niet om mensen te plezieren, maar om samen te kijken hoe je op een goede manier zo snel mogelijk weer aan de slag kunt. Dat is mijn taak."